YHWH niet Yahuah, Yeshua niet Yahusha

God heet YAHWEH of verkort JAH (uitgesproken JAW). En Christus de Heer en Hogepriester van God (Rom10:9, Hebr6:20) heet Yeshua. Maar er doemen weer nieuwe cults op die zich via "nog Hebreeuwsere namen" via Joods Masoretische puntentekens uit de Middeleeuwen en interpretaties uit het Oude Testament anders en hoegenaamd authentieker willen doen voorkomen. Maar is dat wel zo en klopt dat wel eigenlijk?!

Taalkundig niet en qua geloof ook niet zo bleek mij uit gesprekken met een aantal volgers van die cult op een Facebook groep en via de informatie die zij op het internet aanbieden:


Taalkundig: de naam "Yahuah" halen zij uit Exodus 3:14 waarin Mozes vraagt wie hij moet zeggen aan de Israëlieten in Egypte wie hem tot hen zond. Daar wordt inderdaad "Yahuah" gezegd: "Ik ben wie Ik ben". ECHTER: in Exodus 3:2 staat dat Mozes een (Grondtekst!) "Malak YHWH" ziet als vuur in de braamstruik; een boodschapper van YHWH, van God dus.

Dus de echte naam van God is YHWH. De naam Yahuah die Mozes moet geven aan de Israëlieten is dus een soort van praktische invulling van Zijn Naam; noem het een stijlfiguur, titel of benadering van wie God is: de Eeuwige die altijd is.


Aangezien die "stijlfiguur-titel" alleen bestemd is voor de Joden in Egypte vanwege de rol van Mozes (ze uit de slavernij halen) is die titel beslist niet de naam van God. Eigenlijk dus niet toen en niet nu, alhoewel Hij praktisch zeker wel de Eeuwige ("Ik ben die Ik ben") is. De bedoeling was dat de Joden in slavernij het als authentiek zouden aanvaarden en daarmee ook Mozes.


Qua geloof: wat ik uit gesprekken haal is dat hun "Yahusha" -Masoretisch-Middeleeuws- of Yahoshua -Oud Testamentisch- vaak niet als Christus wordt gezien, omdat ze hem als 2-EENHEIDSGOD zien wat Yahuah dan tot Yahusha maakt. Ze gaan vaak niet in op gerichte vragen hierover. Ik kreeg zelfs het gevoel dat er zelfs desinteresse was wie Christus is volgens het Schrift!


Met wat ik aan antwoorden kreeg, meen ik te zien dat deze cult voortbouwt op Messianisme en Joodse cultuur gericht zijn om op die wijze nog authentieker te zijn en zo nog dichter bij God te staan voor hun gevoel. En voor mijn gevoel ook met een achtergrond van "Joods verheerlijking" daarom. Een wijze die zichzelf ook de houding geeft om arrogant niks inhoudelijks meer te hoeven zeggen en nergens meer op in te hoeven gaan, behalve het claimen van taalkundige superioriteit.


Over het taalkundig aspect nog dit:

1. Het betreft een Middeleeuwse aanpassing van het Schrift

2. Gedaan door Joodse mensen (Masoreten).


Je kan dus enorme vraagtekens zetten bij de authenticiteit van zowel het herschreven Schrift én vanwege hun Joodse komaf/opvoeding (onder Rome!) qua interpretatie daarvan/daarvoor! Ik vind hun interpretatie vanuit Joods binitarisme (=afgoderij) in ieder geval niet geleid door God en onbetrouwbaar.


Wat ik echter nog ergerlijker vindt, is dat deze naamsaanpassingen cq vervalsingen weer onmiddellijk gebruikt worden voor anderen om (daarmee) de gelegenheid aan te grijpen om aan te tonen dat YHWH sowieso een afgod uit oudere tijden zou zijn voordat de Joden bestonden om dan ook in dat betoog weer verkorte namen voor YHWH daarin als "versmelting" of "voorloper" te poneren. Het zou mij niet verbazen als deze cult in dat proces ook de hand heeft...


Belangrijker dan de naam van God (YHWH) is dat Hij de enige ware God is (Exodus 20:1-3, Johannes 17:3). 


Belangrijker dan de ware naam van Christus (Yeshua: "hij die de mensen redt van hun zonden" in het Hebreeuws) is dat hij de Heer (Romeinen 10:9) en Hogepriester (Hebreeën 6:20) van God is dus beslist geen "meervoudsgod in 2 of 3 eenheid" ! Christus weet niet wat God weet (Marcus 13:32) en heeft daarom een Openbaring nodig die God hem geeft (Openbaring 1:1).


Het is een oude truuk van cults om je via dure of zgn. "authentiekere namen" te misleiden tot afgoderij!

======================