Gods Naam zichtbaar maken

Moderne Bijbels lijken niet de ware naam van God te bevatten.  Maar in de Basistekst wordt echter Gods Naam gebruikt.  Laten we Gods Ware Naam weer zichtbaar maken, zodat we Zijn Naam kennen en valse namen van valse goden ontmaskeren!

Ik wil beginnen met het verbinden van God met Zijn Naam, zodat we er zeker van zijn dat de juiste naam voor God wordt gebruikt:

Basistekst Psalm 150:1 zegt:

"Hallel (01984) JAH (03050)! Prijs (01984) God (0410) in Zijn Heiligdom: prijs Hem in het uitspansel van Zijn Macht.

(0410) EL;  GOD.

(03050) JAH, uitgesproken JAW.  Afkorting van JHWH, uitgesproken JAWWEH;  naam GOD.

Zeker, ook Psalm 68:4 (AV) zegt dit: "Zing voor God, zing lofzangen voor Zijn Naam: verheerlijk Hem die door de hemel rijdt. Zijn Naam is JAH (03050) en verheug u voor Hem".

Moderne Bijbels vertalen zowel 03050 JAH als 03068 JAHWEH (JHWH) met "HEER", wat geen naam is en een vervalsing.  Anderen vermelden "jehovah", wat ook een vervalsing is, omdat JAH duidelijk niet "Jeh" is en zelfs een samentrekking van J en de uitgang ah van J-ehov-ah niet als JAW wordt uitgesproken.

Alleen door Gods Naam weer zichtbaar te maken kun je Zijn Ware Naam onderscheiden van namaak en vervalsing!

Ook Jesaja 12:2 is in deze kwestie belangrijk, omdat hier JAH en JHWH in één vers samen worden gebruikt in de Basistekst:

"Zie, God (0410) is mijn redding; ik zal vertrouwen en niet bang zijn: want de JAH (03050) JHWH (03068) is mijn kracht en mijn lied; Hij is ook mijn redding geworden".

Opnieuw zie je dat God in Naam JAH, JHWH is.  De vraag is: waarom gebruikt Jesaja deze schijnbaar “dubbele naam”?  Antwoord: mogelijk omdat het bedoeld is als naam gevolgd door de "verklaring naam".  JAH sprak JAW uit als Naam, verwijzend naar JHWH wat betekent "Ik ben wie ik ben" (Exodus 3:14):

"En God (0430) zei tegen Mozes: IK BEN WIE IK BEN".

 (0430) Elohim: meervoud "goden";  engelen

In Exodus 3:14 en Exodus 34:6 is God niet aanwezig, maar een dienaar/boodschapper/engel die spreekt in de naam van God JHWH, wat heel duidelijk wordt uit het tweede deel van Exodus 3:14 en zegt:

"Zo zult u tegen de kinderen van Israël zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gestuurd."

Nu begrijp je waarom Exodus 3:2 zegt:

"En de engel (04397) van de HEER (03068) verscheen aan hem in een vuurvlam uit het midden van een struik".

(04397) Malak: dienaar, engel, boodschapper

(03068) JHWH, JHWH: Naam van God.  Uitgesproken als JAWWEH, afgekort JAH uitgesproken als JAW.

Hij nu, die in een wolk afdaalde en als persoon bij Mozes stond in Exodus 34:5; is weer die dienaar van God:

"En JHWH (03068) daalde neer in de wolk, ging daar bij hem staan ​​en riep de naam van JHWH (03068) uit".

Nu begrijp je ook Exodus 34:6 waarin die Malak spreekt uit de Naam JHWH en JHWH prijst en zegt:

En JHWH (03068) ging voor hem voorbij en riep JHWH (03068), JHWH (03068) God (0410), barmhartig en genadig, lankmoedig en overvloedig in goedheid en waarheid uit".

God prees Zichzelf hier niet!  Het was de Malak Elohim, de dienaar van God JHWH die God verkondigde en JHWH prees.  Wie is die dienende boodschapper?  Lees hier: Wie Mozes ziet in vuur en wolk

Hoe kun je zelf de Naam van God vinden?  Installeer de OnlineBible app en installeer daarin de AV (Authorized Version) met Strongs of de Nederlandse NBG51 of SVV met Strongs en zoek daarin op 03050 (en 03068).  Lees hier meer: ​​

Belangrijke Bijbels om te kennen & bezitten