Geen instant hemel of hel

Een aanzienlijk deel van "het kerkland" onderwijst "instant Hemel of hel na de dood" wat totaal niet klopt met wat de Bijbel ons leert:

Ten eerste weten we uit de kruisdood en Opstanding van Christus dat hij niet meteen naar de Hemel ging. God deed hem opstaan uit de dood (Romeinen 10:9+ Romeinen 8:11) en daarna ontmoette Christus Maria Magdalena bij het graf waar hij haar vertelde nog niet naar God te zijn gegaan in Johannes 20:17. Daarom mocht Maria hem niet vasthouden:

"Houd‭ ‭me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Ga naar mijn broeders, en vertel hun: Ik stijg op naar mijn Vader die ook jullie Vader is, naar mijn God die ook jullie God is.’".

Geen instant Hemel voor Christus de Mensenzoon.

Ten tweede onderwezen de Joden geen instant Hemel of hel, maar een "Opstanding op de Laatste Dag" zoals we weten uit wat Martha terloops zegt na de dood van Lazarus:

"Jezus antwoordde haar: ‘Je broer zal opstaan uit de dood.’‭

‭‘Ik weet,’ zei Marta, ‘dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag", Johannes 11:23-24

We weten echter dat Christus Lazarus uit de dood opwekte voordien als deel van de Heilswerken van hem als gezonden zoon van God YHWH (Johannes 11:22 en Johannes11:25-27).

Ten derde vertelt de Bijbel over hoe de opstandelingen zullen zijn: eerst een Opstanding tot eeuwig leven, gevolgd door een 1.000 jaar latere opstanding tot Oordeel en vonnis:

"Maar wij geloven toch dat Jezus gestorven is en uit de dood opgestaan? Dan volgt daaruit dat God degenen die als christenen zijn gestorven, samen met Jezus bij Zich zal halen.‭ ‭We houden ons aan een woord van de Heer als we u zeggen: Wij die nog in leven blijven tot de komst van de Heer, hebben geen voorrang op de gestorvenen.‭ ‭Want wanneer het teken wordt gegeven, de aartsengel zijn stem verheft en Gods bazuin klinkt, zal de Heer zelf afdalen uit de hemel. Eerst staan dan de gestorven christenen op;‭ ‭daarna worden wij die nog in leven zijn, samen met de verrezenen weggevoerd op de wolken in de lucht om de Heer te ontmoeten", 1Thessalonicenszen4:14-17.

"Ze hadden het beest noch zijn beeld aanbeden, en ze hadden niet het merkteken gekregen op hun voorhoofd en op hun hand. Ze waren weer levend geworden en heersten als koningen, samen met Christus, duizend jaar.", Openbaring 20:4

"Hij greep de draak, de oude slang, dat wil zeggen de duivel of Satan, en ketende hem voor duizend jaar.‭", Openbaring 20:2

"De‭ ‭overige doden werden pas na die duizend jaar weer levend", Openbaring 20:5.

Zo klopt de Opstanding van Christus de Mensenzoon met de opstanding van Christenen; gevolgd door Hemelvaart van allen.

Maar: hoe zit het dan met de parabel met Lazarus en de rijke in Lucas 16:20-31? Het betrof een parabel die duidelijk maakte dat geloof in God's Woord cq de Geschriften bij leven dient plaats te vinden. Bovendien: "begraven worden in de schoot van Abraham" is feitelijk het graf met de belofte die ook aan Abraham werd gedaan wat vers 31 duidelijk maakt. En ook dit vers spreekt weer over een opstanding. Tenslotte weten we uit Thessalonicenszen en Openbaring ook dat de Opstanding uit het graf ten leven niet samenvalt met de 1.000 jaar latere opstanding tot Oordeel en Vonnis (gegooid worden in eeuwig vuur). Zo weet je ook dat deze parabel niet diende als opstandingenleer, maar sec was ter waarschuwing dat je geloof bij leven bepaalt welke opstanding uit het graf je zal meemaken!

Maar hoe zit het dan met wat Christus belooft aan de man naast hem aan het kruis (Lucas 23:43)? Veel vertalingen van dit vers zijn aangepast aan kerkleer van instant hemel of hel en zeggen daarom dit: "Voorwaar zeg ik u: heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

De goede, Bijbelgetrouwe vertaling is echter: "Voorwaar zeg ik u heden: gij zult met mij in het Paradijs zijn".

Besef hierbij bovendien dat Christus zelf zegt in Johannes 20:17 dat hij 3 dagen en nachten na de kruisiging dat hij in het graf verbleef NIET bij God was geweest en daar nog heen gaat:

"Houd‭ ‭me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Ga naar mijn broeders, en vertel hun: Ik stijg op naar mijn Vader die ook jullie Vader is, naar mijn God die ook jullie God is", Johannes 20:17.

Christus ging niet meteen naar de Hemel en dus klopt de vervalste Lucas 23:43 tekst met "heden nog in het paradijs zijn" NIET.

Wat tenslotte gezegd moet worden: de hel is geen plaats waar God de duivel de baas laat zijn! Integendeel: God rekent af met de duivel, want na de 1.000 jaar gevangenschap zal de duivel eindigen in God's Eeuwige Vuur:

"en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden", Openbaring 20:10

Ook degenen uit de 2e opstanding zullen in dat Vuur van God belanden:

"En de dood en het dodenrijk werden in de vuurzee gegooid. Dit is de tweede dood, de zee van vuur. ‭En als bleek dat iemand niet was opgetekend in het boek van de levenden, dan werd hij in de vuurzee geworpen.", Openbaring 20:14-15.

Geen instant Hemel of hel nadat je sterft dus, maar wachten in het graf totdat er een opstanding volgt; 

1. Bij de Wederkomst van Christus de Opstanding tot leven. Of

2. 1.000 jaar later tot Oordeel en Vonnis tot eeuwige dood via het geworpen worden in God's Vuur.

Weet dat je bij leven een keuze zal maken bewust of onbewust dat tot 1 of tot 2 zal leiden!

Meer over het maken van die keuze kan je hier lezen:

Eeuwig leven na dit leven?!

Hereniging met de Eeuwige God JHWH

Sta jij klaar voor de Wederkomst van Christus?